تبلیغات
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها - رسانه با پسوند اسلامی یا نامی برای رسانه ای متعهد
 
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها
درباره وبلاگ


با ورود کاروان به کوفه و با دیدن سرها به نیزه و اسارت آل الله به ناگاه زنان اهل کوفه شروع به گریه و زاری کردند در حالی که گریبان چاک میدادند،امام سجاد(ع) فرمود:"إن هولاء یبکون علینا،فمن قتلنا غیرهم..."این گروه بر ما میگریند،پس چه کسی غیر اینها ما را کشته است؟
ما به عزاداریهای خود افتخار میکنیم و جای افتخار و مباهات نیز هست؛اما مبادا همین تعجب به امام عص(عج) دست دهد که اینها امروز در جلسات حسین(ع) میگریند اما در برابر جنایات و تعدی ها و حقوق و ناموس مردم ساکت اند،در حالی که اصل دین و تشیع در معرض نابودی قرار گرفته؛اینان فقط بر مصائب امام گریه میکنند.
قدری به عمق این مسئله باید نگریست...

مدیر وبلاگ : محمد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

رسانۀ اسلامی

حسام الدین مومنی-دانشجوی رشته فلسفه و عرفان اسلامی

اندك توجهی به اطراف و اكناف تحولات معاصر معرف حضوری این مطلب است كه فصل اخیر، دوران تعاملات رسانه‌ای است و مدارهای گردش گزاره های بایدی غرب ، حول محور هست های تعریفی آنان را ، رسانه هایشان هستند که تعیین می کنند .

علوم رسانه‌ای به عنوان یكی از شاخه‌های اصلی علوم انسانی، قدرت و اقتدار خود را به رخ همگان كشیده و نشان داده كه چه عنصر ابرتأثیرگذاری بر جوامع بشری است بدین صورت كه می‌تواند هر حسنی را قبیح و هر كریهی را جمیل جلوه دهد؛ شاهد مثال هم فتنه 88 .

سؤال اینجاست كه چرا اكثر رسانه‌های معتبر جهانی تبدیل به باشگاه‌های شر پروری شده‌اند، چرا بیشتر صاحب نظران رسانه‌ای دنیا مهره‌ی درندگان و وحشی منشان مغرور شده‌اند و آراء و نظرات مخالف عقل و اخلاق و دین ارائه می‌كنند ...

كه از دل علوم انسانی غربی و علومی كه اكثراً با تفكرات سكولاری، اومانیستی و نسبی‌گرایی ناشی از مبانی جهان بینی غربی بیرون آمده خود كاتالیزور گرداب خون خواهد بود و این رسانه‌ها همان دستكش‌های مخملین بر روی دست‌های چدنی می‌باشند و كاری جز پیشبرد نرم افكار سخت و خبیث و لجن آلود چپاولگران غربی ندارد . رسانه‌ای كه خروجی تفکر خدا مرده است باشد ، اخلاق را بی مفهوم خواهد دانست و به عقل نیز منزلتی به دونی یك ابزار می بخشد .

از طرفی متاسفانه به دلیل عدم وجود علوم انسانی پویا و زنده در مجامع علمی ما، راهی بجر تقلید از اندیشه های انسانی مغرب زمین باقی نمانده و شرم آور این است كه ما حتی مترجمان دقیق و خوبی هم برای كتب و اقوال اندیشمندان غربی نبوده‌ایم و بجای استفاده از منابع اصلی از آثار دست چندم بهره برده ایم و بیشتر تقالیدمان نیز مربوط به آثار چند ده سال قبل اندیشمندان غربی است . طبیعتاً این نهضت تقلید بر حوزه‌ رسانه نیز سایه افكنده است و اساتید رسانه‌ای ما علوم رسانه‌ای موجود را از اندیشمندان سكولار، ماتریال و نسبی گرای غرب گرفته اند و بعضاً آنها را خودِ حقیقت می‌دانند و نه واقعیت و نه حتی مثل حقیقت .

بر این اساس نباید از وجود بی اخلاقی‌ها، بی حرمتی‌ها، دگم گرایی ها ، لابی زدن ها و درگیری‌های موجود در عرصه‌‌ی رسانه‌ای داخل كشور متحیر و متعجب شد و زبان به انتقاد گشود، چرا كه از این علوم انسانی الحادی موجود ، عالمان انسانی سكولار بدست می‌آید حتی اگر آن عالم انسانی سكولار بسیار متدین باشد باز هم در عرصه اجتماع و علوم رسانه ای ملحد و سكولار است . دانشمندان رسانه ای سکولار به عنوان تئوریستین ها و ایدئولوگ های بخش رسانه ی کشور ، اصحاب رسانه ای سکولار تحویل خواهند داد و اصحاب رسانه ای سکولار هم رسانه ای که مبلغ الحاد و شکاکیت است را بوجود می آورند .

واقع این است كه در حال حاضر انتظار وجود رسانه‌ی اسلامی، انتظاری عبث و بیهوده است ولی واقع تر این است که دست‌یابی به علوم رسانه‌ای اسلامی ممكن است و این ممكن ، ممکن نیست مگر از راه تحول در علوم انسانی.

تحول در علوم انسانی

تحول در علوم انسانی به طور قطع و یقین باید از مبانی آن آغاز شود و معرف این مبانی فلسفه می باشد این در حالی است كه فلسفه اسلامی دست از انسان برداشته و او را نادیده انگاشته و تمام توان خود را به مباحث انتزاعی متافیزیكی معطوف كرده است. این توقعی بی مورد است كه بخواهیم از این فلسفه‌ی تك بعدی ، مبانی و اصول علوم انسانی را بدست آوریم كه در نهایت بتوانیم علوم انسانی اسلامی را عرضه كنیم. با مباحث مابعد الطبیعه فقط می توان به شناخت عالم بالا رسید و نه عالم پایین و نه انسان موجود . انسان به عنوان موضوع عالم باید شناخته شود و احکام و عوارضش باید بررسی گردد تا از این طریق بتوان به خدا که غایت عالم است، رسید.

بدین ترتیب برای تحقق بخشی به علوم انسانی اسلامی باید كاستی‌ها و بایسته‌های فلسفه ی اسلامی و علوم عقلی را شناخت و تعریفی جدید، دقیق و صحیح از فلسفه ارائه کرد که بر مبنای آن تعریف بتوان در مورد انسان و ملحقاتش سخن راند و با استفاده از این فلسفه ی نوین اسلامی محض، فلسفه های مضاف را تدوین نمود تا این فلسفه‌های مضاف ، علوم مضاف الیه خویش را تحلیل کنند و ما را در مسیر بومی سازی علوم انسانی و سپس اسلامی سازی علوم انسانی قرار دهند.

تحول در علوم رسانه‌ای

در راستای تحول در علوم رسانه‌ای و پیدایش علوم رسانه‌ای اسلامی ، در ابتدا باید دست به نقادی علوم رسانه‌ای موجود در مغرب زمین زد و با نهایت انصاف و در اوج بی رحمی آراء آنها را به مسلخ نقد كشید تا علوم رسانه ای زنده ، فعال و به روزی داشته باشیم. در گام بعد باید با نگاه فلسفه مضافی ، درجه دوم و تاریخی، به تحلیل و پژوهش حقایق و واقعیات انسان تحقق یافته‌ی اسلامی ایرانی و مطالعه و تئوریزه كردن مسائل مورد نیاز جامعه ایران، هنجارها و ناهنجارهای جامعه ، رفتارها و نهادهای مدنی ایران پرداخت و در طی این فرآیند پاسخ سوالات بنیادین رسانه ای را بدست آورد ، كه به راستی رسانه وسیله‌ای برای عقل ابزاری است یا عقل غایت گرا؟ رسانه اقناعی است یا توجیهی؟ رسانه ملاك صدق است یا صدق معیار رسانه؟ رسانه فرهنگ ساز است یا فرهنگ رسانه ساز است؟ رسانه جامعه ساز است یا جامعه رسانه ساز است؟ رسانه اخلاق ساز است یا اخلاق رسانه ساز است؟ رسانه حكومت ساز است یا حكومت رسانه ساز است؟ چه ارتباطی بین مصلحت و رسانه وجود دارد؟ چه رابطه ای بین تمدن و رسانه برقرار است؟ و...

در ادامه با تضارب و تعامل این دو نگاه و پژوهش، علوم رسانه‌ای بومی بدست خواهد آمد كه با گشودن عرصه نظریه پردازی برای متفكران رسانه‌ای خود و باز تعریف تئوری‌های علوم رسانه‌ای با استفاده از مبانی و جهان‌بینی اسلامی، علوم رسانه ای اسلامی بوجود می‌آید.

در این صورت است كه ما دارای رسانه‌ای معقول و صاحب سبك خواهیم شد كه با استفاده از آن ، می توان مبانی ، معارف و فلسفه ی انقلاب اسلامی ایران را برای عموم بشریت عرضه كرد و ایده‌های اسلامی و اخلاقی این انقلاب را عملی نمود.





نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها : رسانه اسلامی، رسانه متعهد،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 خرداد 1390
محمد
جمعه 16 تیر 1396 05:12 ب.ظ
Peculiar article, just what I needed.
دوشنبه 5 تیر 1396 02:29 ب.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا نه حل و فصل درست با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در
واقع قادر به من مؤمن متاسفانه تنها برای کوتاه
در حالی که. من این کردم مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک خواهد را خوب به پر همه کسانی معافیت.

اگر شما در واقع که می توانید
انجام من خواهد قطعا بود مجذوب.
یکشنبه 4 تیر 1396 06:14 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی
مناسب در آغاز آیا نه کار درست با من
پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن اما فقط
برای بسیار در حالی که کوتاه. من هنوز کردم مشکل خود
را با فراز در منطق و شما ممکن است
را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من می بدون شک تا پایان مجذوب.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:13 ب.ظ
Thanks for finally talking about >تقاطع ما ، جایی برای حل
سوء تفاهم ها - رسانه با پسوند اسلامی
یا نامی برای رسانه ای متعهد <Loved it!
جمعه 25 فروردین 1396 06:37 ق.ظ
Everyone loves what you guys are up too. Such clever work and reporting!
Keep up the great works guys I've you guys to blogroll.
سه شنبه 24 خرداد 1390 12:14 ب.ظ
بسیار عالی فلسفه رسانه و طریقه بومی سازی علوم رسانه ای را تبیین کرده اید از مقاله تحلیلی شما خیلی استفاده کردم.آفرین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر