تبلیغات
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها - انقلاب اسلامی و پایان بی خردی (1)
 
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها
درباره وبلاگ


با ورود کاروان به کوفه و با دیدن سرها به نیزه و اسارت آل الله به ناگاه زنان اهل کوفه شروع به گریه و زاری کردند در حالی که گریبان چاک میدادند،امام سجاد(ع) فرمود:"إن هولاء یبکون علینا،فمن قتلنا غیرهم..."این گروه بر ما میگریند،پس چه کسی غیر اینها ما را کشته است؟
ما به عزاداریهای خود افتخار میکنیم و جای افتخار و مباهات نیز هست؛اما مبادا همین تعجب به امام عص(عج) دست دهد که اینها امروز در جلسات حسین(ع) میگریند اما در برابر جنایات و تعدی ها و حقوق و ناموس مردم ساکت اند،در حالی که اصل دین و تشیع در معرض نابودی قرار گرفته؛اینان فقط بر مصائب امام گریه میکنند.
قدری به عمق این مسئله باید نگریست...

مدیر وبلاگ : محمد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

حسام‌الدین مومنی-دانشجوی رشته ی فلسفه و عرفان اسلامی

خروش عظیم برخی ملل عالم علیه جریان‌های ظالم حاكم بر آنها نویدبخش ظهور نظم نوین جهانی عادلانه‌ای است كه دلایل و عوامل بروز این حركت‌ها و برقراری نظمی جدید، از مدت‌ها قبل مشاهده می‌شد و شكل‌گیری چنین پدیده‌ای كاملا محتمل بود.

نگارنده در پی این ادعا نیست كه عنوان كند تحقق قطعی خیزش‌های موجود را پیش‌بینی كرده، بلكه مقصود این است كه با توجه به انگیزه‌ها و انگیخته‌های موجود برای ایجاد یك بیداری جهانی، احتمال به وجود آمدن این موج عالم‌گیر قابل‌ پیش‌بینی بود.

مولف برخلاف برخی نظریات مبنی بر اینكه جنبش‌های اخیر صرفا اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی یا فرهنگی هستند، معتقد است دلایل و عواملی كه موجب به وجود آمدن این بیداری‌ها شده، بیشتر ریشه‌ای فكری دارند كه این روشنگری فكری و اندیشه‌ای در عرصه بین‌الملل، محصول نشر جریان فكری جمهوری اسلامی ایران در بین آنهاست. به این دلیل طی سلسله مقالاتی با عنوان «انقلاب اسلامی و پایان بی‌خردی» به تبیین و اثبات نظریه خود خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد كه جریان انقلاب اسلامی اكنون به جریان برگزیده و برتر تبدیل شده است....

گام اول جهت اثبات اثرپذیری جریان‌های فكری جهانی از تفكر انقلاب اسلامی، شناخت اندیشه انقلاب اسلامی به عنوان منبع و الگوی اندیشه نوین جهانی است. اگرچه جریان‌های فكری موجود در ایران معاصر متنوع و متكثر هستند مانند جریان تجددستیزی فلسفی، جریان مكتب تفكیك، جریان سنت‌گرایی، جریان روشنفكری و... كه بعضی از آنها تفكراتی كاملا متناقض با یكدیگر دارند، اما جریان فكری مد نظر نگارنده همان جریان اصیلی است كه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و پس از آن با رهبری مقام معظم رهبری توسعه یافت؛ چراكه با وجود تمام جریان‌های فكری در ایران معاصر، جریان عقلانیت اسلامی است كه توانسته نظریات خود را در قالب صدور انقلاب به جهانیان عرضه كند و دلیل اصلی شكل‌گیری معادلات جدید جهانی شود.

جریان انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌ها و شاخصه‌های منحصربه‌فردی است كه همین ویژگی‌ها منشأ تمایز جریان فكری انقلاب اسلامی با سایر جریان‌های فكری موجود در دنیاست و باعث شده جریان انقلاب اسلامی بتواند بر دیگر مكاتب و جریان‌های فكری تاثیر بگذارد.

جریان انقلاب اسلامی، علاوه بر مبانی فكری فعالیت فرهنگی و سیاسی نیز دارد و به یك جریان فكری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تبدیل شده و به صورت حداكثری، حیات اجتماعی و بین‌الملی پیدا كرده است. برای شناخت و تبیین این جریان باید به تحلیل مهم‌ترین اصول آن پرداخت كه عبارتند از :

1ـ خدا غایتی و خدامحوری

یكی از مهم‌ترین اصول جریان انقلاب اسلامی، خداشناسی است كه مانند خداجویی و خداپرستی از شناخت‌های فطری است. جریان انقلاب اسلامی معتقد است كه محور تمام افعال ما باید خواست و رضای خداوند و غایت تمام كردار ما نیز باید قرب و نزدیكی به خداوند باشد. بنابراین، معیار و ملاك و از طرفی هدف و غایت رفتاری انسان، خداوند است و براین اساس تفكر، دین، اخلاق، سیاست، اقتصاد و... جهت‌دهی می‌شوند.

2ـ انسان موضوعی

جریان عقلانیت اسلامی با توجه به آموزه‌های اسلام، انسان را موضوع جهان و هستی قلمداد می‌كند؛ البته این به نوعی پیروی از نظر الحادی دكارت نمی‌باشد؛ چرا كه این جریان موضوع جهان را انسان می‌داند؛ در حالی كه تمامیت آن را خدایی شدن و به خدا رسیدن می‌داند اما دكارت نه‌تنها انسان را موضوع جهان می‌داند بلكه آن را محور جهان هم می‌داند. بعلاوه روشن است كه عقیده انسان موضوعی جریان عقلانیت اسلامی، با تفكرات اومانیستی كاملا متضاد است؛ چرا كه آنان انسان را هم موضوع، هم‌محور و هم غایت جهان می‌دانند در واقع از نظر آنان خدایی جز انسان وجود ندارد.

3ـ آخرت گرایی

جریان عقلانیت اسلامی، آخرت‌گرایی و میل به ابدی بودن را به عنوان یكی از اصول فطری می‌داند كه بر این اساس انسان دچار پوچ‌گرایی، سردرگمی و ترس نهیلیسمی نخواهد شد. انسان معتقد به آخرت تلاش می‌كند تا خود را به منبع فیض و كمال نزدیك كند تا كامل و جاودانه شود؛ درحقیقت این همان عقلانیت هدف‌ساز (عقل معاد) است كه برای رسیدن به آن از عقلانیت ابزاری استفاده می‌شود.

-4 جامعه ایمان طبقه

جریان انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های اسلام، به خلاف جوامع قدرت طبقه و پول طبقه لیبرالیسم و بی‌طبقه و بی‌هویت كمونیسم، معتقد به جامعه ایمان طبقه است كه در این جامعه هركس دارای ایمان و تقوای بیشتری باشد در طبقه‌ای نزدیك‌تر به خداوند متعال و بالاتر در جامعه است. پس معیار طبقه‌بندی از نظر این جریان، ایمان و مبدأ آن باریتعالی است.

5- رئالیسم معرفتی

رئالیسم معرفتی یا واقع‌گرایی معرفت‌شناختی دیدگاهی است كه براساس آن جهان به طور مستقل از ذهن انسان در خارج وجود دارد و انسان از راه ادراك می‌تواند كیفیات و اشیای جزئی این جهان را درك كند. رئالیسم در تقابل با ایده‌آلیسم است. ایده‌آلیسم معتقد است كه ذهن واقعیت نهایی است و جهان فیزیكی خارج وجود ندارد و سازه‌ای وابسته به ذهن است. به هر روی جریان عقلانیت اسلامی به امكان معرفت تاكید دارد و شكاكیت و نسبی‌گرایی را طرد می‌كند و معیار كشف حقیقت و معرفت صادق از كاذب را قبول دارد. همچنین با بهره‌گیری از بدیهیات، راه را برای معلول‌سازی قضایای نظری هموار می‌سازد و رسیدن به معرفت یقینی را ممكن و مطلوب می‌داند.

6-  عقلانیت مستقل

یكی دیگر از اصول جریان انقلاب اسلامی، اعتقاد به عقلانیت مستقل در بدیهیات عقل نظری و بدیهیات عقل عملی است. بنابراین این جریان تفكرات متاثر از فلسفه استعلایی كانت را كه منجر به نپذیرفتن اعتبار خرد ناب شده به مدلی از شكاكیت و نسبی‌گرایی معرفت شناختی می‌انجامد نمی‌پذیرد. همچنین این جریان قلمروی عقل را محدود دانسته و عقلانیت خودبنیاد و خالص دكارتی را كه زمینه‌ساز عقلانیت و در نتیجه وحی‌گریز یا وحی‌ستیز شده است نمی‌پذیرد.

7- عدالت‌طلبی

عدالت طلبی به عنوان غایت حكمت عملی و زندگی انسانی تعبیر می‌شود كه بدون دستیابی به این مفهوم عمیق و متعالی نمی‌توان به آن رسید و خدایی شد. خداوند متعال یكی از مهم‌ترین اهداف بعثت انبیای مكرم را برپایی عدالت و قسط می‌داند.

بدون عدالت، انسان و جامعه یا گرفتار تفریط خواهد شد یا افراط او را به بیراهه می‌كشاند. با شروع سكولاریسم و الحاد چیزی جز بی‌عدالتی نمی‌ماند. البته باید اذعان كرد كه ایران اسلامی در راه رسیدن به عدالت تلاشی بسیار اندك كرده و متاسفانه در برخی موارد عقب‌گرد نیز داشته و عدالت قربانی افكار ناصواب و مرموزانه شده؛ این امر خود دلایلی دارد كه بررسی آنها در این مقال نمی‌گنجد و خود بحثی مفصل می‌طلبد.

8-  جامعیت اسلام

جریان انقلاب اسلامی معتقد به جامعیت اسلام و هماهنگی آن با عقلانیت است. این جریان تا حدودی توانسته است دو آسیب جدی موجود در معرفت دینی را برطرف كند كه عبارتند از:

الف) سكولاریسم و نفی حضور اجتماعی دین و به حاشیه راندن آن از صحنه فعالیت‌های اجتماعی.

 ب) اندیشه جامعیت دین و حضور تمام عیار آن در همه صحنه‌های فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن علوم تجربی و اندیشه‌های عقلی.

جریان انقلاب اسلامی در كنار باور به جامعیت اسلام در عرصه‌های گوناگون به عقل و تجربه نیز بها می‌دهد.

9- روشنفكری اسلامی

یكی از مولفه‌های این جریان، روشنفكری موجود در این جریان است كه البته منظور از این روشنفكری، معنای مطرح شده در قرون 18 و 19میلادی اروپا نیست؛ بلكه مراد عقلانیت وحی‌پذیر است نه عقلانیت بنیادین و حتی ‌گریزد یا وحی ستیز. از طرفی روشنفكری تحول‌گرای موجود در این جریان از نوع روشنفكری دینی تجددگرا و التقاطی هم نیست؛ بلكه در برابر این نوع روشنفكری قرار داد.

10- دغدغه دین و مدرنیته

جریان انقلاب اسلامی دغدغه كشف نسبت دین و مدرنیته با خود و غرب را دارد. مهم‌ترین چالش دین و مدرنیته مساله رابطه با عقلانیت رازآلود دین و عقلانیت رازآلود مدرنیته است كه جریان عقلانیت اسلامی با توجه به دوران تواضع عقلانی انسان معاصر برخلاف دوران غرور عقلانی انسان قرن 18 و 19 میلادی قائل به جمع‌پذیری این دو نوع عقلانیت حداقل در پاره‌ای از تعالیم دینی است. جریان عقلانیت اسلامی معتقد به جمع‌پذیری بین عقلانیت ابزاری و عقلانیت هدف‌ساز است. این هیچ‌گاه عقلانیت ابزاری را رد نكرده؛ بلكه به استفاده از این نوع عقلانیت در مسیر عقلانیت مصرف‌ساز تاكید كرده؛ چراكه در غیر این صورت ممكن است عقلانیت ابزاری انسان را به انحراف بكشاند. علم مدرن یكی از دستاوردهای مدرنیته است كه به نظر این جریان می‌توان با بهره‌گیری از متافیزیك اسلامی در تحقیقات علمی، آسیب تعارض میان برخی دستاوردهای علمی با دین را برطرف كرد.

در نتیجه نقد دستاوردهای منفی غرب و مدرنیته با معیار عقل و دین در كنار پذیرش تحول‌گرایانه دستاوردهای مثبت غرب و مدرنیته،‌ نه پذیرش تقلیدی و ترجمه‌ای، یكی از ویژگی‌های جریان انقلاب اسلامی است.

11- منطق فهم

ویژگی دیگر جریان انقلاب اسلامی، اعتقاد به دین اسلام بهره‌گیری از قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت و پرهیز از تفسیر به رای و تفسیر التقاطی و هرمنوتیك فلسفی گادآمر نظریه قرائت‌های مختلف از دین است.

یعنی دین اسلام دارای منطق فهمی است كه از تفسیر به رای جلوگیری می‌كند این جریان همین اعتقاد را در مورد متون و معارف نیز دارد و معتقد است كه فهم متن دارای روش و متدی است كه با آن روش و متد می‌توان متن را فهمید و به مقصود آن رسید. بنابراین تفسیر به رای و به دنبال آن نسبی‌گرایی و شكاكیت باطل است.

12- اعتقاد به مهدویت

انقلاب اسلامی با اعتقاد به مهدویت، فرهنگ انتظار و ظهور منجی‌ الگوی مدینه‌ فاضله و آرمانشهر را معرفی كرده و انسان امروز گرفتار در انواع بلایا و گرفتاری ها را به روزهای خوشی كه صالحان و پاكان به حكومت می‌رسند نوید می‌دهد. البته این جریان چون برخی گروه‌های منحرف نه تفریط می‌كند و نه افراط به خرج می‌هد. جریان عقلانیت اسلامی با انقلاب اسلامی سال 57 خود نشان داده كه به طور عملی ‌وارد كار شده و با تلاش ایجابی می‌خواهد جهان را برای ظهور منجی آماده كند.

13- معنویت دینی

 جریان انقلاب اسلامی نه تنها در صدد رفع نیازهای روحی و روانی و احساس آرامش انسان است؛ بلكه بر معنویت دینی جهت رشد، تعالی و تكامل انسان تاكید می‌كند.

14- علم دینی

در جریان انقلاب اسلامی، علم دینی در معانی متنوع خود می‌تواند مطرح باشد كه عبارتند از:

علم دینی به معنای فرضیه‌سازی علمی توسط گزاره‌های دینی- موضوع‌یابی توسط انگیزه‌های دینی، جهت‌گیری علمی در راستای اهداف دینی، تاثیر پیش‌فرض‌های متافیزیكی بر انگیزه‌ها و نیازها و گردآوری اطلاعات، تاثیر پیش‌فرض‌های متافیزیكی دینی بر تغییر انسان و جامعه برای كشف قوانین جدید و تاثیر روش‌شناسی دینی بر مقام داوری علوم انسانی.

15- نفی استبداد و تاكید بر مردمسالاری دینی

انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های اسلام و همچنین عقل متعالی و كرامت‌بخشی به نوع انسان و عدم سلب آزادی‌های مشروع از او توانسته الگویی جدید از زندگی اجتماعی و سیاسی مطرح كند. در این الگو حاكمیت از آن اسلام است و این معنی جمهوری اسلامی است و نه جمهوری مسلمانی. براساس آموزه‌های اسلام هر حاكمیت به جز حاكمیت خداوند، طاغوت وابسته است.

 

16- استعمارستیزی و تاكید بر استقلال

جریان عقلانیت اسلامی با برابر دانستن انسان‌ها در حقوق دنیوی و معنوی در حقوق و حركت در مسیر عدالت هیچ ظلم و انظلامی را نمی‌پذیرد و معیار عقلانی عدل را وسیله تعامل انسان‌ها و حكومت‌ها می‌داند بنابراین براساس این ملاك، هیچ تسلط و استعماری چه به صورت فعلی و چه به صورت انفعالی را قبول نمی‌كند و در خط استقلال طی طریق می‌كند.

 

17- اتحاد و انسجام جهان اسلام

انقلاب اسلامی، جهان اسلام را یك كل دانسته و ملت‌ها و حكومت‌های مسلمان موجود را اجزای آن می‌داند كه نبود یا فساد یك جزء به منزله نابودی آن كل است و از طرفی وجود اجزا بدون تشكیل یك ارگان و كل را نیز بی‌ثمر می‌داند.

پس اتحاد و انسجام جهان اسلام خالی از حكام ظالم و فاسد و مردمانی بی‌هویت و بی‌تحرك تنها راه بقا و شكوفایی اسلام و جهان اسلام خواهد بود.





نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها : انقلاب اسلامیٰ بیداری اسلامی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 مرداد 1390
محمد
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:15 ب.ظ
Nice post. I was checking continuously this blog and I am
impressed! Extremely useful information specially the last part :
) I care for such information much. I was looking for this
certain info for a very long time. Thank you and good luck.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:23 ب.ظ
Hi, everything is going nicely here and ofcourse every one is sharing information, that's in fact excellent, keep up writing.
جمعه 16 تیر 1396 06:44 ب.ظ
Hello would you mind sharing which blog platform you're working with?

I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design and style seems different then most
blogs and I'm looking for something completely
unique. P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!
دوشنبه 5 تیر 1396 03:39 ب.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا نه حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما قادر به
من مؤمن اما تنها برای بسیار در حالی که
کوتاه. من این مشکل خود را با جهش در
مفروضات و شما ممکن است را سادگی به پر کسانی که شکاف.
اگر شما در واقع که می توانید انجام من
می قطعا بود در گم.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:46 ق.ظ
Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn't show up.
Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say great
blog!
جمعه 4 شهریور 1390 01:50 ب.ظ
اول اظهار تشکر بعد واقعا"باید این انقلاب را پایان بی خردی دانست
البته برای کسانیکه تفاوت این دو را بدانند!
پنجشنبه 6 مرداد 1390 10:53 ق.ظ
آقای مومنی چند تا از مقاله هات رو خوندم مطالب قشنگی نوشتی و از این بابت ازت تشکر میکنم.
نکته:
یه پیشنهاد دارم برات و امیدوارم که برات مفید باشه.
بعضی وقتا ادم یه کاری میکنه و فکر میکنه که کار خیلی بزرگی انجام داده و امیدوارم اینجور نباشی و این ها رو یه توفیق از جانب خدای بزرگ بدونی و همیشه سعی کن که کارات با نیت الهی باشه.
یکی از خطراتی که آدم رو تهدید میکنه و موجب میشه که خدا رو فراموش کنه غروره.امیدوارم ک به این خطر دچار نشی و اگر خدای ناکرده شدی با توکل به خدا و استمداد از درگاه خداوند اونو از خودت دور کنی ...در آخر هم یه بیت شعر از شاعر عزیز "سنایی"رو بهت تقدیم میکنم .
برات آرزوی موفقیت دارم.
ز یزدان دان نه از ارکان که کوته دیدگی باشد---که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر