تبلیغات
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها - روح انقلاب
 
تقاطع ما ، جایی برای حل سوء تفاهم ها
درباره وبلاگ


با ورود کاروان به کوفه و با دیدن سرها به نیزه و اسارت آل الله به ناگاه زنان اهل کوفه شروع به گریه و زاری کردند در حالی که گریبان چاک میدادند،امام سجاد(ع) فرمود:"إن هولاء یبکون علینا،فمن قتلنا غیرهم..."این گروه بر ما میگریند،پس چه کسی غیر اینها ما را کشته است؟
ما به عزاداریهای خود افتخار میکنیم و جای افتخار و مباهات نیز هست؛اما مبادا همین تعجب به امام عص(عج) دست دهد که اینها امروز در جلسات حسین(ع) میگریند اما در برابر جنایات و تعدی ها و حقوق و ناموس مردم ساکت اند،در حالی که اصل دین و تشیع در معرض نابودی قرار گرفته؛اینان فقط بر مصائب امام گریه میکنند.
قدری به عمق این مسئله باید نگریست...

مدیر وبلاگ : محمد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

حسام الدین مؤمنی-دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی

انقلاب اسلامی ایران به عنوان تجلی حاکمیت اندیشه ی دینی در تمامی زوایای زندگی توانست آراء و آمال مستکبرانه و خبیثانه‌ی شیاطین جهانی را در هم شکند، ایسم‌ها را یکی پس از دیگری از رده خارج کند و افقی نو از مردم سالاری ترسیم نماید؛ خیزش‌ اسلامی ِاعراب تنها چشمه‌ای از قدرت عظیم این بازخوانی عزت فراموش شده است.
ایران اسلامی به عنوان سکاندار کشتی ظلم‌ستیزی در اقیانوس سرخِ وحشی و طوفانی مظلوم‌کشی، همواره دندان تیز طمع ابلیس استعمار را به چشم خود دیده و البته با زیرکی و مقاومت توانسته در مقابل هجمه‌های ناجوانمردانه و خناسانه‌ی آنان بایستد و با قوت و شجاعت در مسیر رشد و تعالی گام بردارد. تحلیل اوضاع ملل مختلف، بر همراهی آزادگان اقصی نقاط کره‌ی خاکی با تفکر انقلاب اسلامی و گسترش اسلام خواهی در سرتاسر گیتی دلالت دارد و نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم اسلام را به عنوان ایدئولوژی برتر معرفی و عطش بی‌هویتی جهانی را با آب گوارای اسلام عقلانی برطرف نماییم.
نگاه به مسیر پرپیچ و خم سپری شده در طول تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین عوامل حرکت سریع قطار انقلاب، اساتید و دانشجویان بوده‌اند که با روحیه‌ی الهی، علمی، جهادی و بصیر خود توانسته‌اند کشور را در طریق دستیابی به اهدافش حرکت داده، در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های شگرفی به ارمغان آورده، در گلوگاه‌های حساس به داد نظام رسیده، هر سدی را از میان برداشته، دشمن را به عقب رانده و آینده‌ای روشن ترسیم نمایند. در واقع «دانشگاه برای کشور همه چیز و دانشجو تضمین کننده‌ی فردای جامعه است» (مقام معظم رهبری) و «اساتید دانشگاه بدانند که اگر چنان چه دانشگاه را بسازند کشورشان را تا آخر بیمه کرده‌اند» (امام خمینی (ره)).
جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف متعالی خود باید اساتید، دانشجویان و دانشگاه های متعالی و مولف داشته باشد و در پرتو وجود چنین فرهیختگا
نی، الگوی زندگی تحت ولایت الله را بیش از پیش صادر کند. دانشگاهیان ایران زمین در سطحی رفیع از علم و معنویت قرار دارند اما تا جایگاه واقعی خود که توانایی ساخت ایران اسلامی اسوه است، فاصله‌ای بسیار دارند که بایدکاستی موجود را با جهاد فکری و دینی محو نموده و جهان را آماده تحقق عدالت نمایند. نگارنده در مقاله حاضر به آسیب شناسی برخی از مهم ترین بایسته های یک سیستم آموزشی مطلوب می پردازد و امیدوار است با قدم گذاشتن در مسیر رفع این نواقص و اصلاح ایرادهای دیگر، دانشگاه و دانشگاهی ما بتواند به فتح قله انتظارات دست یابد....

1) حافظه محوری:
اگر در شیوه آموزشی کشور تدبر و آن را واکاوی نماییم متوجه ضعفی شدید در این بخش خواهیم شد که آن ضعف حافظه محوری می باشد. بدین معنا که از همان ابتدای تحصیل تا انتهای دانشگاه شیوه ی آموزشی در کشور ما حول حافظه در حال دوران است و در این بازی مهم عقل و تحلیل بیش از دو سیاه لشکر به حساب نمی آیند. به دانش آموزان ما از همان آغاز یاد داده اند که تنها راه موفقیت حفظ کردن علوم است، با همین روش کنکور می دهند و وارد دانشگاه می شوند که در آن جا نیز به جای میدان دادن به فکر، اندیشه و تحلیل دانشجو، باز همان سیکل نامبارک حافظه محوری ادامه پبدا می کند.
جامعه ای که در برابر رسالت آموزشی اش خود را به تغافل زده و با بی اعتنایی به تعقل و تفکر رشد کرده چگونه می تواند بیندیشد و تحلیل کند؟ آن جامعه مجبور است علم و سخنی را که مقلدانه می آموزد وحی و معصوم از خطا بداند چرا که در چنین مجموعه ای تحلیل مسائل پیش رو امری تعریف نشده و نامحسوس می باشد.بی شک جامعه ای با این فاکتور خطرناک، نمی تواند دست به خلاقیت و تولید علم بزند و همیشه یک مصرف کننده خواهد ماند.پس برای جلوگیری از ادامه این ناملایمات باید فکری اساسی برای تعقل محوری نظام آموزشی کشور نمود.
2) اهمیت ندادن به علوم انسانی:
باید قبول کرد که یک جامعه را علوم انسانی آن جامعه نظام مند و هدایت می کند. صد البته شکی در این نیست که مهندسان، پزشکان و...نقشی بی بدیل در راه رشد و ترقی کشور ایفا می کنند ولی مدیریت و فضا سازی حال و آینده بر عهده ی اندیشمندان علوم انسانی آن جامعه است.
اما متاسفانه در سیستم آموزشی ما بر خلاف عقل و حتی خرد جمعی همه ی دنیا، به جای اهمیت دادن به رشته های علوم انسانی آن ها را خوار و نابود کرده اند باید قبول کرد وقتی ما طوری عمل نموده ایم که همه به دید حقارت به این علوم نگاه می کنند و نخبه های ما وارد این حوزه نمی شوند، محال عقلی است که بتوان جامعه را مدیریت کرده، فرهنگ سازی نموده، فضاسازی کرده، بستر را برای بیان دیدگاه ها، اندیشه ها و نقدها آماده نموده، ایدئولوژی ارائه داده، پایه های تصمیم گیری جامعه را عقلانی محور نموده و...
از طرف دیگر نهایت فعالیت ما در علوم انسانی ترجمه محوری است و نه بومی سازی و تولید علم بنابراین جامعه ای که علوم انسانی اش از اندیشه های سکولاری و اومانیستی تغذیه می کند، نمی تواند جامعه ای عقلانی و معنوی بسازد و تا ابد دچار تضاد فکری و هویتی خواهد بود.
نتیجه اینکه باید هم ارزش واقعی علوم انسانی را تبیین نمود تا نخبه های کشور در این حوزه ورود کنند و هم بومی سازی و تولید این علوم را آغاز نمود
3) کم توجهی به کرسی های آزاد اندیشی:
بی شک یکی از راه کارهای موجود برای ارتقاء سطح عقلانیت در جامعه وجود فضای نقد سازنده و در عین حال بوجود آوردن روحیه ی انتقاد پذیری، تحمل مخالف، پاسخ گویی و اصلاح پذیری است. وجود فضای آزاد اندیشی در جامعه و به خصوص دانشگاه ها و حوزه ها موجب تلطیف جو موجود و رشد عقلانیت محوری در حوزه، دانشگاه و جامعه خواهد شد. این غفلت را رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاه ها(مورخ8/6/88)تذکر می دهند و می فرمایند:"یکی دیگر از کارهایی که باید در زمینه های مسائل گوناگون اجتماعی و سیاسی و علمی انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجو ست برای اظهار نظر.از اظهار نظر هیچ نباید بیمناک بود. این کرسی های آزاد اندیشی که ما گفتیم، در دانشگاه ها باید تحقق پیدا کند و تشکیل بشود".  همان گونه که مقام رهبری فرمودند کرسی های آزاد اندیشی باید در سه حوزه ی اجتماعی، سیاسی و علمی باید شکل بگیرد. البته کرسی های آزاد اندیشی خود دارای شرایط و ضوابطی می باشند که بحثی مفصل و خارج از مقاله ی حاضر است. به هر حال شکل گیری این پدیده ی مقدس در دو حوزه ی اجتماعی و سیاسی منجر به ارتقاء سطح اطلاعات، بصیرت و شناخت در جامعه می شود که نتیجه ی این ارتقاء،عقلانی تصمیم گرفتن و دوری از احساسی گری خواهد بود. اما وجود آزاد اندیشی در محیط علم ودانش آثاری بسیار عظیم به همراه دارد باید قبول کرد که جامعه ی علمی ما از کندی حرکت چرخ تولید علم رنج فراوان می برد که این مسئله در حوزه ی علوم انسانی بسیار مهم تر است.قطعا یکی از راه های حل این بحران ایجاد فضای نقد علمی در دانشگاه ها و حوزه ها می باشد که موجب افزایش همت، کار، تلاش و تفکر دانشگاهیان و حوزویان خواهد شد. همچنین باید سد ترس از نقد علوم وارداتی را شکست، شروع به نقد دقیق و منصفانه آن علوم نمود، علوم انسانی را بومی سازی نمود، مهم تر از همه اینکه تولید علم کرد و این فضای خود هیچ بینی موجود در دانشگاه ها و حوزه ها را تبدیل به خود واقع بینی کرد. نباید روحیه ی پذیرش صرف را در جامعه ی علمی رواج داد بلکه باید خوی انتقاد، تفکر، تعقل، اندیشیدن و تولید علم را پرورش داد. با رشد علوم انسانی در محیط علمی کشورآثار این رشد در جامعه تزریق می شود، که از آن جمله می توان به عقلانی شدن جامعه اشاره کرد.
با این تفاسیر آزاد اندیشی نه تنها راهی برای عبور و فرار از بحران نیست بلکه راهی است برای آنکه در برابر بحران های آینده، بازی را در زمین خود نبازیم. امری که متحقق نشدن آن ضرباتی سهمگین به قدرت نابودی، بر پیکره ی جمهوری اسلامی خواهد زد و در مقابل تحقق آن ایران اسلامی را پایدار خواهد نمود و مسیر رشد و تعالی این ملت را ایمن خواهد کرد و آن زمان است که صدور تفکرانقلاب اسلامی ایران مفهوم واقعی خود را پیدا می کند.





نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها : انقلاب، دانشگاه، سیستم آموزشی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 11 مهر 1390
محمد
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:21 ق.ظ
Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital
to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts.
Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.
شنبه 14 مرداد 1396 04:18 ب.ظ
It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things
or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article.
I wish to read more things about it!
شنبه 7 مرداد 1396 09:02 ق.ظ
Good way of describing, and fastidious article
to take facts about my presentation topic, which i am going to present in institution of higher education.
پنجشنبه 12 آبان 1390 08:46 ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام مدتی بود که اینطور نوشته ای ازت ندیده بودم خوب بود .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر